03 February 2009

2e jaar, Periode II

Project: Delfshaven
Project: Typografie oefeningen
Project: Tunnelnaties & Halluvisies
Project: Figuren, structuren & pi-fonts 
 
 
Delfshaven

In groepjes van 3 een wijk van Rotterdam in kaart brengen. Mijn groepje had de wijk Delfshaven. Na een aantal keer daar te zijn geweest ontdekten we dat onze wijk in 4 delen bestond: Historisch Delfshaven (hysterische haven), Oud/centrum delfshaven (afvoerputje), Schiemond (betonnen blokken buurt) en Lloydkwartier (kakbuurt). De mensen zijn allemaal delfshavenaren, maar gedragen zich naar de buurt waar ze in wonen. Aan de hand van posters willen we dat laten zien, maar dan wel op een overdreven, vooroordelige manier met een humoristisch tintje eraan. De eerste poster is steeds dezelfde man die in zijn ondergoed staat, de delfshavenaar. Langzaam bouwt zich dat op tot een bepaalde buurt met typerende sfeer en kleding, het vooroordeel. De laatste poster is een man die bestempeld wordt tot een bepaald type. Onze posters kan je 'doorbladeren' zodat het ook interactief wordt. Naast de posters hebben we ook nog een boekje gemaakt, met meer achtergrondinfo over de 4 buurten en ansichtkaarten.





Overzicht.



De 1 hebben we gebruikt om onze boekjes in op te hangen.



Hysterische haven.


Afvoerputje.


Betonnen blokken buurt.


Kakbuurt.


In alle posters hebben we een gat gemaakt zodat je nieuwsgierig wordt naar de volgende poster die komt.


Postkaarten.


Boekje.



Typografie

De eerste opdracht was een spread maken met een bepaald typografisch onderwerp, mijn onderwerp was cijfers&getallen. De vereisten hiervoor waren dat het zwart-wit moest zijn, en de maat 180x280mm.


Bij de 2e opdracht kregen we een tekst en illustraties die we moesten opmaken. De papiergrootte moest 200x280 mm zijn, en je moest 16 pagina's gebruiken. Verder waren er geen eisen. Goede oefening in ordenen van gekregen beeld en tekst.




Tunnelnaties & halluvisies

Als eerste kregen we een tekst om te lezen. Daarop moest je plaatjes uit boeken en tijdschriften zoeken, die je in je visueel essay moest gaan hergebruiken. Het concept achter het visueel essay van John en mij is afgeleidt van de theorie van Jean Baudrillard, waardoor oa. de opstapeling van beelden is ontstaan. We wilden 'betekenisloze' beelden weer betekenisvol maken door ze te combineren met elkaar.


Jean Baudrillard.
[ Vanaf zijn eerste publicatie in 1968 "Le système des objects" streefde hij een autonomie van zijn denken na en isoleerde hij zich compleet in het filosofisch milieu. In de jaren '70 was hij zeer productief met 8 boeken. In het boek "La société de consommation" van 1970 kritiseerde hij scherp de consumptiemaatschappij en stelde hij dat de mens zijn identiteit ontleent aan de verbruikte producten. Hij daagde de Parijse intelligentsia uit met "Oublier Foucault" (1977) en provoceerde in 1996 de kunstwereld met "Le complot de l'art". In "La guerre du Golfe n'a pas eu lieu" (1991) rekende hij af met de hypermediatisering. Een centraal begrip in zijn denken was het verschijnsel "hyperwerkelijkheid" waarmee hij bedoelde dat wij in een "betekenisloze" omgeving leven. Baudrillards uitspraak "We leven na de orgie" ontstemde velen. "Alles kan en alles mag, alles is bevrijd en er zijn geen taboes meer, maar in de plaats van een opwindend feest levert dit een geweldig gevoel van leegte op. We leven in de hel van hetzelfde", dixit Baudrillard.

Simulacrumtheorie.
Baudrillards simulacrumtheorie gaat over de echtheid en werkelijkheid van beelden die wij denken te kennen. In deze theorie wordt gesteld dat de mens het contact met de echte wereld is verloren, doordat hij een beeld van de wereld creëert aan de hand van wat hij in de media ziet. Baudrillard zei dat er steeds minder waarheid is, omdat we al onze werkelijkheid baseren op iets wat we zelf (de mensheid) hebben bedacht (in film en media). Een voorbeeld van een 'simulacrum' is dat iedereen weet hoe een neerstortend vliegtuig eruit ziet. Maar wij weten dit doordat we dit op televisie hebben gezien. Het 'kennen' van dit beeld is dus niet gebaseerd op onze eigen waarheid, maar op de waarheid die gecreëerd is op tv. Zijn simulacrumtheorie plaatst de realiteit lijnrecht tegenover de door de beeldcultuur gecreëerde illusie van werkelijkheid.
Volgens de filosoof ontbreekt er deze tijd een perspectief en elan en rest er ons het beaat ondergaan van de media, die leven bij de gratie van het voortdurend (her)uitvinden van "nieuws". ]

































































Figuren, structuren
& pi-fonts

Het begon met onderzoekend figuurtjes maken op 1 cm2 met alleen streepjes. Daarna ook diagonalen en ronde vormen daaraan toevoegen. Daarna figuren combineren en structuren ermee maken. Daarna begonnen we met Pi-fonts, wingding-achtige lettertypes. Die moesten we gaan inzetten bij het maken van postkaarten. De tekst voor de postkaarten moest zijn 'Cabaret St. Joost'. Deze opdracht was een hele goede illustrator oefening.


Figuren.





Structuren.




Postkaarten.